Whitsundays

I söndags åkte vi ut med båten Summertime. Jag visste inte vad som skulle vänta men hade på känn att det skulle bli en väldigt trevlig resa och det kan man verkligen säga att det blev. Vi seglade ut från Airlie beach mot Whitsundays-öarna med 18 andra personer, varav 3 var personal.

Största delen av båtresan snorklade och dök vi. Även om dykningen i Cairns var helt otrolig gick det verkligen inte att jämföra med det här. Jag dök totalt fyra gånger under dessa dagar och det var så otroligt vackert och häftigt. Bara snorklingen var häftig då man kom oerhört nära korallerna och fiskarna men dykningen var en klass för sig. Man kände sig som en i fiskgänget när man simmade omkring då de inte var ett dugg rädd för en. På väg till vårt tredje dyk mötte vi även en sköldpadda, tyvärr inte under vattnet men nu har vi i alla fall sett en!

Bild av Summertime-personal

Vi åkte även ut på en liten tur på en av öarna och fick se väldigt fin utsikt. Förutom utsikten och den fina stranden hittade vi även lite ödlor och i vattnet hade vi turen att se stingrockor och ofarliga revhajar.

Hela denna dagen hade varit helt otrolig men för att den skulle bli helt magisk fick vi först uppleva en riktigt vacker solnedgång. När vi kom tillbaka blev vi serverade en som vanligt riktigt god middag och som oväntad underhållning till middagen kom två delfiner fram som simmade runt vår båt.

Sista dagen vaknade vi upp till spöregn. Det var kanske inte det roligaste vädret då vi skulle paddla kajak under förmiddagen men vi klädde på oss våtdräkterna och vårt bästa humör och hade det väldigt roligt i alla fall. Resten av dagen snorklade vi innan det var dags att åka tillbaka till fastlandet igen. Båtturen var verkligen resans höjdpunkt hittills så det var väldigt tråkigt att behöva säga hej då till båten, personalen och de övriga passagerarna.

Bild av Summertime-personal

Nu befinner vi oss i Brisbane. En oerhört stor kontrast till Airlie beach och Cairns som vi hängt i de två senaste veckorna. Brisbane är en storstad och de andra bara små hålor. Till skillnad från de ställen vi bott på tidigare så har vi även hamnat på ett skithostel. Rummen är sunkiga då det bland annat kryper omkring kackerlackor överallt och kylarna i köket fungerar inte. Vi kommer därför inom de närmaste dagarna att byta hostel till ett annat och om vi trivs i staden och hittar jobb lär vi försöka hitta en lägenhet.